-
Bygg ett vattentorn
Eleverna bygger modeller av egna vattentorn. De gör ritningar, beräknar materialåtgång och funderar över var de skulle vilja uppföra sina torn i verkligheten. Inspiration till …
-
Drickadagboken
Genom att under en vecka anteckna vad de dricker blir eleverna medvetna om hur mycket vatten, mjölk, läsk med mera som de dricker. Veckokonsumtion och …
-
Drycker på väg
Eleverna väljer ett antal drycker som ska undersökas och i närmsta livsmedelsaffär tar de reda på förpackningarnas ursprungsort. Resultatet redovisas muntligen och i form av …
-
Hur långt räcker en spann vatten?
Eleverna reflekterar över vattenfördelningen i världen. I ett praktiskt försök ska de få tio liter vatten att räcka till olika vardagssysslor. Mål Efter lektionerna bör …
-
Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvision
Ungdomsboken ”Kriget om källan” av Cannie Möller är en framtidsskildring som utgår från människans beroende av rent vatten. Boken kan ge upphov till funderingar och …
-
Socker förr och nu
Vi dricker alltmer socker i stället för att äta det. Eleverna undersöker vad äldre människor drack som tonåringar. Finns det likheter och skillnader jämfört med …
-
Surt, basiskt eller neutralt?
Undersökning av några dryckers pH-värde. Redovisning i form av stapeldiagram. Mål Efter lektionen bör eleverna känna till vad pH-värde är. vad surt, basiskt och neutralt …
-
Vad kostar drycken?
Genom en undersökning i närmaste livsmedelsaffär tar eleverna reda på och jämför kostnaden för olika drycker. Resultaten redovisas i stapeldiagram. Mål Efter lektionerna bör eleverna …
-
Vattenrening med filtrering
Rening av vatten genom filtrering. Övningen redovisas muntligt och i form av en laborationsrapport. Mål Efter lektionerna bör eleverna känna till: hur man kan rena …
-
Vattenrening med kemisk fällning
Laboration då “sjövatten” renas genom kemisk fällning med aluminiumsulfat. Mål Efter lektionen bör eleverna känna till Vad kemisk fällning är. Hur kemisk fällning kan användas …
-
Vattentorn, så funkar de!
Eleverna experimenterar med kommunicerande kärl och reflekterar över tryck. Mål Efter lektionen bör eleverna känna till: hur ett vattentorn fungerar. hur kommunicerande kärl fungerar. var …
-
Virtuellt vatten – vår osynliga vattenkonsumtion
Bakom de kläder vi använder och den mat vi äter döljer sig en stor vattenkonsumtion, så kallat virtuellt vatten. Hur mycket sådant vatten gör vi …