-
Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
Genom en undersökning i närmaste livsmedelsaffär tar eleverna reda på och jämför kostnaden för olika drycker. Resultaten redovisas i stapeldiagram. Mål Efter lektionerna bör eleverna …
-
Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
Om konsten att läsa en innehållsförteckning. Genom att studera innehållsdeklarationen på olika drycker blir eleverna medvetna om vad de olika produketer faktiskt innehåller. Det totala …
-
Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
Genom att under en vecka anteckna vad de dricker blir eleverna medvetna om hur mycket vatten, mjölk, läsk med mera som de dricker. Veckokonsumtion och …
-
Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
Vi dricker alltmer socker i stället för att äta det. Eleverna undersöker vad äldre människor drack som tonåringar. Finns det likheter och skillnader jämfört med …
-
Drycker på väg (Bi, Ge, Hk, Ke, Ma)
Eleverna väljer ett antal drycker som ska undersökas och i närmsta livsmedelsaffär tar de reda på förpackningarnas ursprungsort. Resultatet redovisas muntligen och i form av …
-
Surt, basiskt eller neutralt? (Bi, Hk, Ke)
Undersökning av några dryckers pH-värde. Redovisning i form av stapeldiagram. Mål Efter lektionen bör eleverna känna till vad pH-värde är. vad surt, basiskt och neutralt …
-
Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
Vatten vår viktigaste naturresurs. Eleverna får läsa om vattnets kretslopp och själv räkna ut hur mycket vatten de använder. Samt reflektera över hur de kan …
-
Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
Eleverna får reflektera över hur mycket vatten det faktiskt går åt för att tvätta händerna och hur lyckligt lottade vi faktiskt är som har tillgång …
-
Hur långt räcker en spann vatten? (Ge, Hk, Sh, Sv)
Eleverna reflekterar över vattenfördelningen i världen. I ett praktiskt försök ska de få tio liter vatten att räcka till olika vardagssysslor. Mål Efter lektionerna bör …
-
Virtuellt vatten – vår osynliga vattenkonsumtion (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
Bakom de kläder vi använder och den mat vi äter döljer sig en stor vattenkonsumtion, så kallat virtuellt vatten. Hur mycket sådant vatten gör vi …
-
Bygg ett vattentorn (Fy, Ma, Tk)
Eleverna bygger och designar egna modeller av vattentorn. De gör ritningar, beräknar materialåtgång och funderar över var de skulle vilja uppföra sina torn i verkligheten. …
-
Vattentorn, så funkar de! (Fy, Ma, Tk)
Eleverna experimenterar med kommunicerande kärl och reflekterar över tryck. Mål Efter lektionen bör eleverna känna till: hur ett vattentorn fungerar. hur kommunicerande kärl fungerar. var …
-
Är vatten alltid neutralt? (Ke, Tk)
Vatten är vårt mest kontrollerade livsmedel. Här får eleverna får lära sig vad vattenkvalitet är och varför det är så viktigt. De testar pH för …
-
Vattenrening med filtrering (Ke, Bi)
Rening av vatten genom filtrering. Övningen redovisas muntligt och i form av en laborationsrapport. Mål Efter lektionerna bör eleverna känna till: hur man kan rena …
-
Vattenrening med kemisk fällning (Ke, Tk)
Laboration då “sjövatten” renas genom kemisk fällning med aluminiumsulfat. Mål Efter lektionen bör eleverna känna till Vad kemisk fällning är. Hur kemisk fällning kan användas …
-
Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvision (Bi, Hi, Sh, Sv)
Ungdomsboken ”Kriget om källan” av Cannie Möller är en framtidsskildring som utgår från människans beroende av rent vatten. Boken kan ge upphov till funderingar och …
-
Filmer: Så här gör vi dricksvatten på Vombverket och Ringsjöverket