Kopplingar till kursplaner för åk 7, 8, 9
Våra lektioner är knutna till kursplanernas centrala innehåll för respektive ämne. Efter punkterna ur det centrala innehållet nedan finns länkar till relevanta lektioner.
Efter varje lektion står (inom parentes) listat de ämnen som berörs i varje lektion.
Varje lektion inleds med lektionsmål. Målformuleringarna är förslag som kan anpassas efter den årskurs eleverna går i.
Biologi
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
- Drycker på väg (Bi, Ge,Hk,Ke,Ma)
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvison (Bi, Hi, Sh, Sv)
- Vattenrening med filter (Ke, Bi)
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Vad kostar drycken (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden
- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvison (Bi, Hi, Sh, Sv)
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Surt, basiskt eller neutralt? (Bi, Hk, Ke)
Fysik
- Krafter, rörelser och rörelseförändringar samt hur kunskaper om detta kan användas.
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
- Bygg ett vattentorn (Fy, Ma, Tk)
- Vattentorn så funkar de! (Fy, Ma, Tk)
Geografi
- Globala produktions- och konsumtionsmönster samt flöden av varor och tjänster.
- Drycker på väg (Bi, Ge,Hk,Ke,Ma)
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
- Hur långt räcker en spann vatten? (Ge, Hk, Sh, Sv)
- Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika
delar av världen.- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
- Hur långt räcker en spann vatten? (Ge, Hk, Sh, Sv)
Hem- och konsumentkunskap
- Livsmedels egenskaper och användningsområden.
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Surt, basiskt eller neutralt? (Bi, Hk, Ke)
- Rutiner och metoder för rengöring och tvätt.
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
- Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Surt, basiskt eller neutralt? (Bi, Hk, Ke)
- Ungas privatekonomi. Konsumtion och ekonomisk planering, däribland att göra en budget
- Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
- Resurshushållning. Ställningstaganden vid val och användning av livsmedel ochandra varor. Hur produktion, transport och återvinning av livsmedel och andra varor påverkar människors hälsa, ekonomi och miljö.
- Drycker på väg (Bi, Ge,Hk,Ke,Ma)
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Hur långt räcker en spann vatten? (Ge, Hk, Sh, Sv)
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
Historia
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
- Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvison (Bi, Hi, Sh, Sv)
Idrott och hälsa
Eleverna ska genom undervisningen ges förutsättningar att utveckla goda levnadsvanor i syfte att kunna
påverka sin hälsa genom livet
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter och värdering av hur de påverkar olika aspekter av fysisk förmåga och olika aspekter av hälsa.
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
Kemi
Kunskaper i kemi har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom så skilda områden som hälsa, materialutveckling, miljöteknik och resurshushållning. Med kunskaper om materiens uppbyggnad och oförstörbarhet får människor redskap för att kunna främja hållbar utveckling.
- Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.
- Vattenrening med kemisk fällning (ke,Tk)
- Vattenrening med filtrering (Ke,Bi)
- Är vatten alltid neutralt? (Ke,Tk)
- Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Några produkters livscykler och påverkan på miljön
- Drycker på väg (Bi, Ge, Hk, Ke, Ma)
- Råvarors förädling till produkter, till exempel metaller, papper och plast. Hur produkterna kan återanvändas eller återvinnas.
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Är vatten alltid neutralt? (Ke,Tk)
- Vattenrening med kemisk fällning (Ke,Tk)
- Vattenrening med filtrering (Ke,Bi)
- Separations- och analysmetoder, till exempel filtrering, fällning, pH-mätning och
identifikation av ämnen.- Surt, basiskt eller neutralt? (Bi, Hk, Ke)
- Är vatten alltid neutralt? (Ke,Tk)
- Vattenrening med kemisk fällning (Ke,Tk)
- Vattenrening med filtrering (Ke,Bi)
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
- Drycker på väg (Bi, Ge, Hk, Ke, Ma)
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör kemi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Systematiska undersökningar. Observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg
- Surt, basiskt eller neutralt? (Bi, Hk, Ke)
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Kolatomens egenskaper och kretslopp i naturen, i samhället och i människokroppen.
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
Matematik
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
- Drickadagboken (Bi, Hk, Id, Ke, Ma)
- Vad kostar drycken? (Bi,Hk,Ke, Ma)
- Bygg ett vattentorn (Fy, Ma, Tk)
- Vattentorn så funkar de! (Fy, Ma, Tk)
- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Vad kostar drycken? (Bi, Hk, Ke, Ma)
- Drycker på väg (Bi, Ge, Hk, Ke, Ma)
- Vilken dryck väljer du? (Bi, Hk, Id, Ma)
Samhällskunskap
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
- Länders och regioners beroende av varandra i en globaliserad ekonomi. Skilda förutsättningar för olika länder och regioner.
- Orsaker till och konsekvenser av en ojämlik fördelning av inkomster och förmögenheter mellan människor i Sverige och i olika delar av världen.
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Aktuella samhällsfrågor i olika medier.
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar
av världen.- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Hur långt räcker en spann vatten? (Ge, Hk, Sh, Sv)
- Tvätta händerna – en utmaning! (Bi, Ge, Hk, Sh)
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
- Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid
- Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvison (Bi, Hi, Sh, Sv)
- Bara vanligt vatten (Bi, Ge, Hk, Ma, Sh)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
Svenska
- Eleverna ska ges möjlighet att läsa, analysera och resonera om skönlitterära verk i olika genrer.
- Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
- Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
- Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvison (Bi, Hi, Sh, Sv)
- Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument
- Kriget om källan – en skönlitterär framtidsvison (Bi, Hi, Sh, Sv)
- Hur långt räcker en spann vatten? (Ge, Hk, Sh, Sv)
- Socker förr och nu (Bi, Hk, Id, Ke, Sh, Sv)
- Virtuellt vatten – vår osynliga vattenförbrukning (Bi, Ge, Hk, Ke Sh, Sv)
-
Teknik
- Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner samt betydelsen av materialens egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet.
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur
och kollektivtrafik. - Dokumentation av tekniska lösningar: skisser, ritningar, fysiska och digitala modeller samt rapporter som beskriver teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten
- Bygg ett vattentorn (Fy, Ma, Tk)
- Vattentorn så funkar de! (Fy, Ma, Tk)
- Bearbetning av råvara till färdig produkt och hantering av avfall i någon industriell process, till exempel vid tillverkning av livsmedel och förpackningar.
- Vattenrening med kemsik fällning (Ke,Tk)
- Vattenrening med filter (Ke, Bi)
- Är vatten alltid neutralt? (Ke,Tk)