Bokomslag: Skogen och vattnet

Skogen och vattnet – ett utomhuspedagogiskt material för grundskolan

Finns det olika typer av sjöar? Hur mår vattnet i sjön? Vad är brunifiering och vad betyder egentligen ekosystemtjänst?

Den 2a februari är det världsvåtmarkensdag och Skogsstyrelsen har släppt en ny bok: Skogen och vattnet. Det är ett utomhuspedagogiskt material för grundskolan som berättar om hur skogen, skogsbruket, vattnet, vattendragen och våtmarkerna samspelar samt berättar om hur vi bäst tar hand om dem för både dagens och framtidens generationer.

Juha Rankinen, föreståndare på Sydvattens Forskningsstation vid Bolmen, är en av författarna till boken som är fylld med praktiska utomhusövningar anpassade för förskoleklass till årskurs 9.

Tre snabba frågor till Juha Rankinen:Juha Rankinen

Varför valde du att vara med och bidra till innehållet i denna bok?

– Skogsstyrelsen gick ut med en upphandling till uppdraget att skriva en utomhuspedagogisk bok om skog och vatten och där var vi tre stycken företagare som gick ihop och lämnade in ett anbud. Huvudanledningen att jag hoppade på detta projekt tillsammans med mina ”kollegor”, var att jag tyckte det saknades ett utomhuspedagogiskt material kring samspelet mellan skogens och sjöns ekosystem. Med tanke på klimatförändringar och det ökande intresset för vatten- och skogsfrågor kände vi att vi kunde bidra med kunskap för att arbeta med dessa frågor i skolans värld.

Varför tror du att ni vann upphandlingen för att hjälpa till att författa boken?

– Två av oss som skrivit boken har gedigen erfarenhet av utomhuspedagogik och har undervisat i skolans värld under lång tid. Den tredje personen är en mycket duktig illustratör och där vi alla har ett gediget naturintresse.

För egen del har jag har lång erfarenhet av utomhuspedagogik och jag har bl.a. varit vildmarksguide, lärare och så småningom rektor på Vildmarksgymnasiet som fanns i Unnaryd och skrivit en bok om att laga mat över öppen eld. Jag vet av lång erfarenhet att både barn och vuxna lär sig mycket bättre om de befinner sig i den miljö som de studerar. Platsbaserat lärande är en beprövad metod som ibland glöms bort i jakten på effektivitet och bristen på resurser.

Vad önskar du att lärare och elever fr.a. får med sig av att använda detta läromaterial?

– Jag önskar och hoppas att lärare ska få inspiration och lust att ta med sig eleverna ut i naturen. Det tar inte så mycket extra tid eller resurser att göra detta, men det skapar garanterat minnen och lärdomar för livet. Och för eleverna är det just detta jag vill att de ska få, en livslång kunskap om skogen och vattnet.

Skogen och vattnet är en lärarhandledning som omfattar 124 sidor indelat i fyra teman:

  • En dag i skogen
  • En dag vid sjön
  • En dag i våtmarken
  • En dag vid vattendraget

Varje tema innehåller flera olika förslag på lektioner med fokus på övningar utomhus. Lektionerna är utformade på lite olika sätt beroende på barnens ålder.

Boken är gratis för alla att ladda ner och läsa eller använda i undervisning: Skogen och vattnet – Skogsstyrelsen