Från Drick kranvatten och livsstilsval via Tänk H2O! och yrkesval till väg och vatten!
Möt Elin en vattenambassadör med sikte på framtiden!
Elin Andersson läser tredje året på väg och vatten vid LTH. Hon är intresserad av politik och policy och har alltid tyckt att tekniska problem varit intressanta.
Så valet av utbildning var självklart? undrar jag. Nej, det var det nog i egentligen inte. Hon förklarar att hon alltid varit intresserad av människor och hur samhället fungerar, så teknik var kanske inte ett helt självklart val från början. Tills hon insåg att det går att kombinera båda perspektiven – teknik och samhälle (på väg och vatten). Hon tycker det är kul att förstå varför infrastrukturen ser ut som den gör, varför har man byggt på ett visst sätt. Infrastruktur är ju något vi alla ser och har nytta utav.
Däremot var valet av inriktningen vattenresurshantering, efter tredje året på väg och vatten, ett självklart val. Inte minst efter att hennes sommarjobbat på VA SYD i Eslöv. Där hon fick inblick i de problem som vi ställs inför på ett avloppsreningsverk. ”Det var kul och givande att se hur strukturen och politiken fungerar” men hon fick också många idéer och tankar inför framtiden. Inte minst fick hon upp ögonen för vattenhanteringsfrågor och att hur viktiga våra vattenresurser är för framtiden.
Även om Elin fått höra mycket om vatten och inte minst Sveriges vattenförsörjning genom familjen. Så finns det en annan blå tråd, som går att följa genom hennes skolgång. För Elin har tagit del av både Drick kranvattenprojekt som vänder sig till högstadieskolor, och varit på vattenkursen Tänk H2O! som riktar sig till gymnasielever, vid sjön Bolmen.
På frågan om Drick kranvatten påverkat Elins yrkesval så svarar hon helt ärligt, att nej, det tror hon inte. Däremot minns hon invigningen av kranvattenautomaten på Rutsborgskolan i Bjärred som något mycket speciellt. Elins klass gick nämligen inte på högstadiet då men blev inbjudna och fick vara med vid invigningen ändå. Det var en kul grej, säger hon och skrattar. Kranvattenautomaten har hängt med och varit uppskattad både av Elin och hennes skolkamrater ända tills de slutade nian (och så vitt vi vet står den där än i dag). Jag tror att vi uppskattade den mer och mer ju äldre vi blev säger Elin. ”Man har fyllt på sin flaska, istället för att gå till Ica på rasten”. Det är bra att dricka vatten både föra att släcka törsten och hålla fokus under skoldagen, tillägger hon. Så även om Drick kranvattenprojektet inte påverkat hennes yrkesval så har det helt klart bidragit till ett livstilsval – att välja kranvatten i stället för flaskvatten.
Fick du en vattenflaska då? Undrar jag. Ja, mer än en faktiskt erkänner hon. Det är kul för man känner igen dem. När man ser en likadan flaska vet man att det är någon som också har gått på en skola med vattenautomat eller varit på Tänk H2O!
På tal om Tänk H2O! hur upplevde du det? Vad var den stora behållningen? – det var bara så kul, verkligen! utbrister Elin. Elin hade redan hört talas om Tänk H2O! från andra som varit där tidigare. Trots att de berättade om spöregn i två dagar hade de bara tyckt att det var en positiv upplevelse och erfarenhet. Så Elin såg fram emot att åka och hennes klass hade tur med vädret. När hennes klass på Katedralskolan i Lund åkte till Bolmen i årskurs två, var det strålande sol och 25 grader varmt i början av september. Så på kvällen när tältet gick sönder och de fick sova under bar himmel var det bara fantastiskt. Hela Tänk H2O! var en bra upplevelse som Elin tycker att hon haft stor behållning av. Hon fick höra om vatten ur flera olika aspekter av experter med olika perspektiv. Hon kommer ihåg det som roligt och informativt. Speciellt minns hon den station där de tillsammans tittade på en karta över Bolmen och diskuterade hur allt som sker där påverkar sjön och vårt dricksvatten. Men även hur mycket vatten det går åt för att producera mandlar eller annat vi konsumerar samt hur man ska få vattenresursen att räcka till alla.
Dum fråga kanske men varför ska skolor åka på Tänk H2O!? Jag tycker att de ska delta, ledarna har en annan kompetens än lärarna, det är tvärvetenskapligt och eleverna får uppleva en annans miljö än klassrummet, man lär sig på ett annat sätt då.
Kan man säga att du är en vattenambassadör i dag? Absolut, vattenresursen är något som hon gärna propagerar att vi ska vara rädda om och hon prata gärna om de erfarenheter hon fått som sommarjobbare. Dessutom föredrar hon kranvatten framför flaskvatten.
Vad har du för framtidsplaner? Eller har du ett drömjobb? Jag vill jobba med internationella vattenfrågor kanske inom någon hjälporganisation, FN eller EU, i alla fall med vattenfrågor globalt på något sätt. Hon tror att vi i Sverige har mycket som vi kan bidra med och lära andra länder. Hon är inte orolig för framtiden utan tror att vatten och resurshantering är en framtidsbransch och att hon valt rätt utbildning.
Okej, sista frågan har du något spara-vatten-tips? Hon skrattar…nja som student äter man ju mycket pasta med pesto och då kan man äta direkt ur kastrullen så spar man disk!
Tack Elin och lycka till i framtiden!