Bolmen = Toalettborste & turistmål & dricksvattentäkt
“Forget about Ikea and discover the originals” – så säger Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden i sin reklamfilmen. Vi håller med, Bolmen är MYCKET mer än en toalettborste!
Ikeas toalettborste Bolmen ska marknadsföra Sverige
Kampanjen från Visit Sweden går ut på att man vill visa originalen, d.v.s. platserna som gett namn till några sedan länge världskända IKEA-produkter, och genom den igenkänningen skapa nyfikenhet för Sverige som besöksmål.
Såhär säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.
– Vi vill med humor, värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de för många i världen kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån.
Vi på Forskningsstation Bolmen och Sydvatten vet ju att Bolmen är så otroligt mycket mer än en toaborste. Bolmen är Skånes viktigaste dricksvattentäkt och dessutom är södra Bolmen ett vattenskyddsområde och en ytterst värdefull sjö för rekreation, fiske, bad, turism, friluftsliv, djur och natur.
För att skydda den goda vattenkvaliteten måste alla som befinner sig inom skyddsområdet ta hänsyn till skyddet av vattentäkten och undvika sådant som kan leda till att Bolmen förorenas.
Kampanjen från Visit Sweden lyfter totalt 21 st platser i Sverige och väntas nå ut till över 20 miljoner personer via betald marknadsföring och långt många fler genom media och press i främst Tyskland, Storbritannien, USA, Frankrike, Nederländerna, Norge, Danmark samt Sverige.
För mer information om kampanjen: Sweden’s official website for tourism and travel information | Visit Sweden