Stipendium bidrar till branschens återväxt
Att säkra tillgången till rent vatten är en av framtidens viktigaste utmaningar på både lokal och global nivå.
I Sydvattens uppdrag som samhällsaktör ingår ansvar för branschens framtida kompetensförsörjning. Det är en utmaning som kräver omfattande utbildningsinsatser med ett tvärvetenskapligt synsätt och ett kontinuerligt engagemang av många intressenter. Tillsammans med Lunds universitet driver Sydvatten därför flera utbildningsprojekt. Ett av dem är Tänk H2O!
Projektet är utformat som ett stipendium och erbjuder gymnasielärare och deras elever två dagars vattenkurs vid Bolmen. Under kursen får deltagarna vara med om workshops, miniföreläsningar, rollspel, experiment med mera. Lärarna och handledarna på kursen kommer från LUCSUS (Lunds universitets centrum för studier av uthållig samhällsutveckling), Sydvatten och Vildmarksgymnasiet i Unnaryd.
Framtida kompetensförsörjning
Tänk H2O! syftar till att ge ökad kunskap och förståelse för vattnets värde. Målet är att skapa intresse för branschen inför gymnasieelevernas utbildnings- och yrkesval och därmed medverka till framtida kompetensförsörjning.
Projektet bidrar dessutom till att skapa långsiktig samverkan och goda relationer med kommunerna runt Bolmen, en betydelsefull grund för Sydvattens fortsatta arbete med Vattenskyddsområde Bolmen.
Ett långsiktigt åtagande
Resultaten och erfarenheterna av Tänk H2O! är hittills baserade på fem kurser under 2014 och våren 2015 med totalt 330 elever. Ungdomarnas utvärderingar ger signaler om ökad medvetenhet om vattnets värde och en djupare förståelse för komplexiteten i olika vattenrelaterade problemställningar.
De lovande resultaten visar på projektets stora potential och under 2015 kommer ytterligare 500 elever att få möjlighet att delta. Som samhällsaktörer är det såväl Sydvattens som universitetets ansvar att främja ökad allmän medvetenhet om värdet av vatten.
Mycket vatten på30 timmar
Under vattenkursen får lärare och elever uppleva och lära sig mer om: virtuellt vatten, vatten som splittrar och förenar, artbestämning av fisk, den ätbara skogen, den hydrologiska cykeln, vattenrening med kemisk fällning, att arbeta i vattentjänstbranschen, inventering av vattenlevande insekter, paddling på Bolmen och rollspelet Hur skyddar vi vårt vatten?
Lärande i autentisk miljö
Platsbaserat lärande har en gynnsam inverkan på elevernas förutsättningar att ta till sig ny kunskap. Det visar forskning vid Nationellt centrum för utomhuspedagogik vid Linköpings universitet. När Sydvatten erbjuder gymnasieskolor att komma till Bolmen flyttar lärandet ut från klassrummet till naturen.
Vattenkursens pedagogiska innehåll växlar mellan teori, praktik och sinnlig upplevelse. Därigenom ökar skolämnenas verklighetsanknytning och en länk uppstår mellan kursplanernas centrala innehåll och de faktiska förhållandena i en autentisk miljö.