Samarbete med hotell för minskad vattenanvändning
Genom att samarbete med Clarion Hotel the Pier, en del av Strawberry, utför Sydvatten en pilotstudie för att ändra hotellgästers badrumsbeteende och minska vattenanvändningen.
– Vi vet att människor gör av med ganska mycket mer vatten per dygn under en hotellvistelse än vad de gör till vardags. I hemmet är snittförbrukningen i Sverige ca 140 liter per person och dygn, men på hotell kan en gästs snittförbrukning ligga betydligt högre än så per person och hotellnatt. Vi vill försöka ändra på detta genom att påverka människors beteende när de bor på hotell, säger Sandra Nordström, kommunikationsstrateg på Sydvatten.
Utmaningen ligger dels i att vi i Sverige tar vatten förgivet och dels i att många vill unna sig lite extra lyx när de bor på hotell. Generellt tänker vi Svenskar inte på att vatten är en dyrbar resurs som man ska vara rädd om, både när man är hemma och när man bor på hotell. Genom att uppmuntra hotellgästerna att stänga av kranen när de borstar tänderna eller rakar sig och att korta ner tiden i duschen hoppas både Clarion Hotel the Pier och Sydvatten att den totala vattenförbrukningen på hotellet ska minska.
Clarion Hotel the Pier jobbar mycket med hållbarhet och ett av deras fokusområden för hållbarhetsarbetet är just minskad vattenanvändning. Sydvatten arbetar sedan flera år med att öka kunskapen om vattnets värde samt en hållbar vattenanvändning på bred front i hela västra Skåne. I april 2023 antog Sydvattens styrelse ett strategiskt inriktningsbeslut som säger att bolaget ska arbeta för en genomsnittlig minskning av dricksvattenförbrukningen om 2 % per år till 2040.
Pilotstudiens utförande är uppbyggt på klisterdekaler som satts upp i duschen och vid handfatet i 240 rum för att suggestivt uppmana hotellgästerna att värna om vår viktigaste naturresurs. Studien kommer pågå under ett år och jämförelser av siffror av den faktiska vattenanvändningen kommer göras vid flera tillfällen.
Syfte & Mål
Syfte är dels att få hotellgästerna att förstå vattnets betydelse och att varje enskild persons agerande faktiskt spelar roll. Ett annat syfte är att ta reda på om hotellet genom att få hotellgästen att ändra sitt beteende kan förstärka sitt hållbarhetsarbete och samtidigt spara pengar genom minskad vattenanvändning och minskad energiåtgång för uppvärmning av vatten
Målet är att individen ska må bra genom att känna att hen gör en insats för klimat och miljö samtidigt som hotellet minskar sitt klimatavtryck, når längre i sitt hållbarhetsarbete och spar pengar på utgifter för vatten och el.
En långsiktig förhoppning är möjligheten till ökad kunskap hos hotellgästen så beteendeförändringen och den minskade vattenanvändningen följer med gästen hem.