Hotellgäster i Eslöv uppmanas spara vatten

Sydvatten samarbetar med Eslövs kommun och turismnäringen i kommunen för att uppmana turister och andra besökare värna dricksvattnet och minska sin vattenanvändning.

Fyra boendeanläggningar i Eslövs kommun deltar i projektet som genom informativa dekaler i duschen och handfatet påminner besökarna om att varje droppe räknas. Det är s.k. nudging och syftar till att skapa en både kort- och långsiktig beteendeförändring och ett mer hållbart resande.

Information från Eslövs kommuns webb:

Initiativet är en del av Eslövs kommuns satsning på hållbar destinationsutveckling. Arbetet får nu ny kraft i och med att MittSkåne, som omfattar Eslöv, Höör och Hörby kommuner, är pilotregion i det internationella EU-projektet ReTour.

Hållbar turism är målet

Målet är att utveckla en turism som inte bara är hållbar utan också regenerativ – där besök bidrar till att stärka både naturen och lokalsamhället, särskilt i området kring Ringsjön.

– Vi vill göra det enkelt för våra besökare att göra rätt. Det här är ett sätt att väcka medvetenhet utan pekpinnar. Genom samarbetet med Sydvatten sätter vi vattenfrågan i fokus – inte bara som en resursfråga, utan som en viktig del av ett hållbart besöksmål, säger Anna Nordstrand, destinationsutvecklare i Eslövs kommun.

Samarbetar med 17 kommuner

Sydvatten levererar dricksvatten till en miljon skåningar och har som mål att minska förbrukningen av dricksvatten med 2 procent per år till 2040.

För att nå målet behöver Sydvattens 17 delägarkommuner samarbeta och ett arbete behöver göras på alla nivåer, från hushåll till företag, organisationer och kommuner.

Små vänliga påminnelser

Boendeanläggningarna i Eslöv är nu med och testar hur så kallad nudging – små vänliga påminnelser – kan få gäster att reflektera över sin vattenanvändning både under vistelsen och när de kommer tillbaka hem. En hand som håller i en dekal med texten Shower Wisely.

– Vatten är vår viktigaste naturresurs. Det behövs en beteendeförändring kring hur vi använder vatten.  Dekalerna i duschen och vid handfatet påminner hotellgästerna om att alla insatser räknas och är viktiga, säger Sandra Nordström, kommunikationsstrateg på Sydvatten.

Goda erfarenher

Projektet i Eslöv bygger vidare på goda erfarenheter från Sydvattens samarbete med hotell i Göteborg och Malmö, där liknande insatser lett till både positiv respons från gäster och stärkt hållbarhetsprofil för hotellen.

Satsningen är en del av en större helhet. Genom ReTour-projektet arbetar MittSkåne-kommunerna tillsammans med Visit Skåne och Travelshop för att skapa turistupplevelser som aktivt bidrar till platsens långsiktiga välmående – med Ringsjön som möjligt nav.

– Att värna vattenresurserna är helt i linje med vår ambition om en regenerativ besöksnäring. Det här samarbetet visar att även små insatser i vardagen kan bidra till ett större systemskifte, säger Anna Nordstrand.

Dessa boendeanläggningar i Eslöv deltar i vattensamarbetet:

Ellinge Slott

Örtofta Slott

Hotel Stensson